Kom med til fotoshoot
Nysgerrig efter hvordan de lækre og stylede billeder du ser i magasiner og på blogs bliver til? Ugeplan.dk har lige lavet nyt pressemateriale hvor ugeplanerne blev stylet og fotograferet. Her kan du komme med “behind the scene” og læse om hvordan det hele foregik.
Step 1 Valg af stylist
En af de første ting jeg skal finde ud af, er hvilken stylist jeg skal benytte. Der er rigtig mange dygtige stylister i Danmark og det kan være svært at vælge. Jeg har taget udgangspunkt i stylistens stil, tidligere arbejde samt andres anbefalinger. I sidste ende valgte jeg at følge min mavefornemmelse. Denne gang var jeg så heldig at få professionel hjælp fra Birgit Tarp. Birgit er én af BO BEDREs faste stylister og kvinden bag trendbureauet Design Circus.
Step 2 Valg af fotograf
Når stylist er valgt, skal jeg have fat i en fotograf. Ofte er det således at stylister har faste fotografer de arbejder sammen med. Det er bestemt en fordel at booke et team, da dette er mennesker der kender hinanden og ved hvordan de bedst arbejder sammen. Jeg har så valgt at gøre det modsatte. Da min stylist Birgit ikke har en fast samarbejdspartner her på Sjælland, har hun nu været ude og finde en fotograf til mit fotoshoot. Jeg er dog sikker på at fotograf Thomas A, vil gøre et godt stykke arbejde med mine tavler.
Step 3 Valg af location
Når stylist og fotograf team er på plads, skal jeg finde ud af hvor fotoshootet skal afholdes. Ugeplanerne fra Ugeplan.dk laves både til familier og virksomheder, men dette fotoshoot er viet til de ugeplaner der skal hjælpe familier. Derfor er det nærliggende at tænke, at fotoshootet skal foregå i et rigtigt hjem. Ligeledes har vi valgt at afholde fotoshootet i mit hjem. Her har vi så valgt hvilke vægge vi mener vil passe til de forskellige ugeplaner.
Step 4 Moodboards
Når man skal afholde et fotoshoot for første gang er det en god idé at starte med at lave et moodboard. Et moodboard er en slags kreativ opslagstavle hvor jeg har samlet udklip fra magasiner, der så danner et udtryk og en inspirationskilde for hvad jeg kan lide. Moodboards kan også laves med farveprøver, tapet, stof etc. For mig er det vigtigt at mine produkter afspejler mig og min stil og moodboardet giver således et godt udgangspunkt for min stylist Birgit. Desuden er det ret sjovt at lave moodboards, og du kan lave moodboards til alt mulig forskelligt. Tøjstil, indretning, mad etc. Prøv selv!
Step 5 Klargøring af produkt
Når stylist, fotograf, location og moodboard er på plads er det på tide at fokusere på sit produkt. I samarbejde med min stylist og fotograf har jeg valgt antal ugeplaner, hvilken størrelse de skal have, hvilken farve, hvilke billeder der skal være på ugeplanerne og om nogle kun skal have tekst. Ved et fotoshoot er det vigtigt at jeg har defineret min målgruppe, så jeg ved hvem jeg ønsker at begejstre med mine billeder. Ofte er et produkts målgruppe meget sammensat og bestående af mange forskellige behov og præferencer. Derfor er det en god idé at sørge for at vælge forskellige typer ugeplaner og præsentere dem på forskellige steder. F.eks. kan dette være i et køkken, en stue, en entré, en trappe eller et børneværelse. På den måde kan jeg vise at mine ugeplaner kan passe til ethvert behov og enhver smag og indretning.
Step 6 De 4 ugeplaner og placering
De 4 udvalgte ugeplaner har jeg nu designet og sendt til produktion. Jeg glæder mig rigtig meget til at få dem leveret ind af døren og pakke dem ud. Fotoshoot nærmer sig med stormskridt og jeg kan godt mærke at det kribler i maven. Det bliver så fedt at se mit eget produkt i hænderne på en rigtig dygtig stylist og en professionel fotograf. For at være så effektive som muligt på selve fotoshoot dagen (jo mere der er gjort på forkant, jo mere tid er der til styling og kælen for produktet) vil jeg gerne hænge tavlerne op på forkant. Derfor har jeg sendt billede af de vægge vi har valgt, og monteret ugeplanen ovenpå i Photoshop, så min stylist Birgit på kan vælge hvilken ugeplan der skal hænge på de forskellige vægge.
Step 7 Rekvisitter
Når fotoshoot nærmer sig, skal der samles rekvisitter, der skal hjælpe til med at sætte mine produkter i det rigtige miljø. Min stylist Birgit har bedt mig sende billeder af både accessories og møbler fra min bolig. Jeg har fået at vide at det vigtigste er at der er variation i materialer (fx træ, metal, porcelæn, farver) og det må gerne være både gammelt og nyt i skøn forening. Jeg har sendt en hel række billeder af forskellige ting og fået en liste tilbage med hvad jeg skal stille frem på et styling-bord på fotoshoot dagen. Stylist Birgit vil selv supplere med nødvendige rekvisitter samt købe nøje udvalgte blomster.
Step 8 Modtagelse af ugeplaner
Så kom de 4 ugeplaner, der skal bruges til fotoshoot. Selv om jeg efterhånden har pakket en del ugeplaner ud, er det altid spændende at se hvad der gemmer sig inde i pakken. Hver ugeplan er personlig og har med sit billede/tekst et helt særligt udtryk. Jeg er specielt glad for ugeplanen med børnebilledet, da jeg synes den har en helt dejlig stemning.
Step 9 Ugeplaner på væggen
Så er ugeplanerne kommet op og hænge på væggen og er klar til at blive stylet og fotograferet. Det bliver så spændende med fotoshoot og helt sikkert en meget lærerig dag for mig.
Step 10 Fotoshoot dag
Den fedeste dag med de dygtigste medspillere. Tak til Birgit & Thomas for en super inspirerende dag og oplevelsen af at se mit produkt på nye måder og i forskellige miljø.
Step 10 Billedbehandling
Efter en vellykket fotoshoot dag arbejdes der nu med billederne. Det bliver rigtig spændende at se det færdige resultat!
Resultatet kan du se her på Boligcious fra min blog take over tidligere i dag – Hvad synes du mon om resultatet?
No Comments