HANDVÄRK
af
EMIL THORUP
Vi kender allesammen EMIL THORUP som en fyr med tjek på tilværelsen. En modig mand, som aldrig er bange for at sige sin mening og skille sig ud. Emil Thorup har en stærk personlighed og besidder et enormt drive og en misundelsesværdig råstyrke. – Og både råstyrke og stort drive skal der til, når man kaster sig ud i et projekt som Emil har gjort med HANDVÄRK.
Emil er sprunget ud som designer, møbeldesigner under navnet HANDVÄRK. Udtrykket er nordisk, enkelt og skulpturelt, og materialerne er stål, jern, sten, læder og messing. Emil synes, at vi i Danmark er rigtig gode til at designe i træ, men han savnede et alternativ, hvor andre naturmaterialer var det bærende element. Emil elsker disse materialer, og derfor kastede han sig selv ud i processen som designer af eget brand. Materialevalget er kostbart og tungt, så Emil har arbejdet hårdt på at finde nye måder at producere, pakke og samle produkter på, fordi han fra start har ønsket at skabe smukke møbler til attraktive priser.
INTERVIEW
Vi mødte Emil en uge før lanceringen og fik en hyggelig snak om hans baggrund og om HANDVÄRK
– Fortæl kort om dig.
“Jeg er 31 år født i København og opvokset på Fyn, af alle steder. I dag bor jeg på Frederiksberg. Jeg er matematisk student og jeg autodidakt. Min far er tidligere jazz pianist og klaverbygger, men arbejder nu som IT-ingeniør. Han uddannede sig på ny som 32 årig, så han forstår om nogen, at man kan vente på at finde sit “kald”. Min mor er organist og har en kandidat i pædagogik, og den er uden tvivl brugt flittigt på mig” griner Emil” De synes jeg er rablende vanvittig, men egentlig tror jeg, de er ret stolte af, at det er lykkes mig at holde fokus længe ( 4 måneder…) og skabt noget, konkret, helt fra bunden.
– Har du søskende?
“Masser – 4 stk, alle mindre. De er alle meget forskellige og bor i hele danmark – vi elsker alle sammen hinanden højt og har et tæt bånd, også selvom der kan gå langt mellem vi ses”
– Hvor kender vi dig fra
“De unge kender mig nok fra ‘Sexministeriet’, smerteeksperimentet: ‘Den mandlige fødsel’ og ‘Kridhvid i Kina’. De voksne fra Melodi Grand Prix og Aftenshowet – og de utallige magasin- og avisforsider” smiler han
–Hvornår opstod idéen om at designe møbler?
“Jeg var på Salon de Mobile ( Milano møbelmesse) i april i år. Officielt blev jeg så inspireret af alt det lækre jeg så, at jeg måtte skabe mit eget. -Men i virkeligheden så synes jeg, der var så mange talentløse spillere på markedet, at hvis de havde en berettigelse, så kunne jeg også godt give den et skud. Jeg tegnede nogle tegninger den nat på hotellet midt i april, det er godt 3 måneder siden – og nu kan man allerede købe møblerne på handvark.com– og ses i Illums Bolighus. Så jeg tror de fleste vil mene, at det er gået stærkt. Jeg har jo også bygget brandet og hele strukturen op samtidig med produktudvikling – og jeg har bare være mig, alene. I dag har jeg dog allerede 3 mennesker ansat, der hjælper mig – og det skulle gerne blive til 8-10 stk. ved årets udgang” fortæller Emil
– Hvorfor møbler?
“Jeg har siden jeg var helt lille været besat af design, indretning og arkitektur. Jeg drømte om at blive arkitekt så længe jeg kan huske, og tegnede og tegnede, så det stod ud af begge ender. Det lykkedes mig faktisk at komme ind på arkitektskolen i København efter gymnasiet, men jeg var skoletræt, og ville lige have et par år ude i virkeligheden – Det blev til lidt flere år! Jeg plejer at sige, at jeg er på mit 13. sabbatår. Det er dog først inden for de sidste 3-4 år, at jeg har arbejdet professionelt med arkitektur og design – og helt i det skjulte. Jeg var ærligt talt bekymret for den etablerede design/arkitektur branche, der godt kan være intimiderende og præget af en vis elitær attitude – og jeg er da også sikker på, at der er mange, der ikke anerkender mig som designer, men jeg forsøger at være udmyg og bevise mig – især ved at etablere mig internationalt, hvor folk jo ikke ved, at jeg er en tomhjernet overeksponeret tv-personlighed ” fortæller Emil med et smørret grin.
-Fortæl om HANDVÄRK
“Jeg har tegnet alt selv – og har udviklet alle elementer helt fra bunden. Det kommer egentlig ret meget bag på folk, at jeg ikke bare har brugt eksisterende elementer – men for mig var det vigtigt, at alting var noget jeg havde skabt – helt selv. Det har nok også været det hårdeste i hele processen, at der ingen præcedens var. Jeg har naturligvis haft kompetente mennesker til at hjælpe med at bygge prototyperne, der kræver en dyb indsigt i cnc-fræsning og ståls egenskaber – og svejsning. Det værste var uden tvivl, da jeg endelig fik samlet de første prototyper af de helt store spiseborde, og konstruktionen simpelthen ikke var god nok. Det skulle jo være en af kronjuvelerne i kollektionen, og jeg var grædefærdig over, at de ikke var som jeg drømte om. Der var jeg på nippet til at smide alt ud og bare gå min vej. Men jeg kom op på hesten og testede og testede – købte mere, tykkere, dyrere, bedre stål – har en seriøst konto hos Sanistål! Jeg fik svejset nogle afstivere på, så det stadig beholdte sit lette og minimalistiske udtryk, men tilgengæld blev helt stift. Det krævede mange omgange og uendelige versioner før jeg både var designmæssigt og konstruktionsmæssigt tilfred. Det er jeg heldigvis nu – og er endnu lykkeligere for produktet end nogensinde fordi jeg ved. hvad der ligger bag. Den ultimative optur var at åbne webshoppen søndag nat – og at vi havde solgt første produkt 20 minutter senere”
“Jeg er personligt aller mest glad for skrivebordet – The Desk. Det er ekstremt vellykket i design, udtryk og pris. Jeg synes især den matte sorte marmor med de sorte beslag er kollektionens smukkeste møbel – tæt fulgt af daybed’en, der også er blevet ret go”
– Hvordan kom du på navnet?
“Navnet kom faktisk fra en Facebook-ven, der vandt konkurrence – det kommer fra oldnordisk, ordet HANDAVÄRK – og betyder håndværk – vi fjernede et “a” og legede med typografien – og fik HANDVÄRK frem – som jeg er meget glad for”
“Jeg tror faktisk ikke mine møbler har en kernemålgruppe. Det er virkelig bredt hvem jeg snakker med – jeg har lige talt med en fyr i 40’erne fra jylland, der gerne ville have et grøn marmor spisebord, men var bekymret for, om det kunne holde til at han og 6 kammerater sad og spillede poker og fik nogle øl – så det er bestemt ikke kun til unge kvinder, som nogen måske ville tro. Det kan det i øvrigt – altså holde til 6 store gutter og et pokerspil…”
“Når man møder dig, og taler med dig, fornemmer man en kæmpe passion og en rastløshed – Hvad driver dig”
“Jeg er ekstremt passioneret, når jeg har interesse for noget. Det er min største force og min største udfordring. Det betyder, at jeg har kunne skabe et brand, en kollektion og lancere den på 3 måneder – men jeg kan også mærke, at det snart bliver hverdag og, at jeg skal til at drive denne her forretning seriøst – det tar jeg dog i opløbet og har lige ansat en direktør, der starter meget snart – og overtager alt, hvad jeg ikke gider/kan og har lyst til. Det kan man jo heldigvis selv bestemme, når det er ens eget firma”
“Jeg elsker opstart – det er klart der min passion ligger – udover designdelen. Jeg elsker at skabe og kreere, det gælder både konkret med møblerne og i overført betyning med en virksomhed”
“Når man taler om at finde inspiration kan jeg aldrig helt lige sætte ord på hvor den kommer fra – jeg kigger egentlig ikke særlig meget på blogs (sorry) eller andre brands – jeg designer hvad jeg synes er fedt og pænt, og er egentlig ret ligeglad med, hvad de andre gør. At vi så, tilfældigvis, arbejder i samme materialer eller med et lignende udtryk, er jo bare en indikator på, hvad jeg synes er pænt, er der også nogle andre der synes..
– Hvilket møbel ser du som det ypperste design
“Lige for tiden er jeg helt syg med Arketipo Firenze’s Auto-reverse sofa af Giuseppe Vigano – den leger med materialer og stoflighed på en måde, jeg kun drømmer om at kunne en dag. Jeg elsker naturligvis også de danske klassikere, men man kunne måske begynde at se lidt fremad og ikke konstant fremhæve, at nogen lavede noget pænt for 50 år siden. Selvom en PK80 i vegetabilsk garvet læder ikke ville være en frygtelig ting at eje”
– Fortæl om din første dyre designinvestering
“Tror faktisk det var noget så eksotisk som en knald rød Gubi Olsen sofa – grand piano chaiselong i uld -med træ ben. 15-20.000.- var satme mange penge, men jeg elskede den sofa”
– Hvilken nulevende designer synes du er spændende lige nu?
“Jeg ville ønske jeg havde en smart, ung, type jeg lige kunne nævne, men jeg har ret meget hovedet inde i mit eget design, så jeg kigger egentlig ikke ret meget – det håber jeg at kunne komme til snart – når jeg har en ledig stund”
– Hvor ser du HANDVÄRK om 5 år – Hvad drømmer du om og hvilke ønsker har du i forhold til HANDVäRK?
“Vores vigtigste punkt er at etablere os internationalt. Vi åbner Norge i oktober, og regner med Sverige i november. Derudover tager vi til Japan i november, og gør en seriøst indsats på at penetrere det japanske marked – som er vanvittigt stort, svært og derfor interessant”
“Jeg drømmer om at det hele kører af sig selv om 5 år – jeg har intet med styring, ledelse eller drift at gøre. Jeg rejser rundt til messer, finder inspiration, udvikler prototyper på værkstedet (som vi allerede har skrevet under på, vi åbner i et lille baghus på indre Frederiksberg i september!), mens produkterne sælges i hele verden”
Kig Forbi handvark.com og se de smukke møbler, måske har du allerede fundet et favorit møbel. Webshoppen åbnede i dag!
3 Comments
Bastian Khamseh
august 3, 2015 at 20:15Tak for et super fedt indlæg! jeg vil have det hele! ;/ Det er så lækkert design – Det har han virkelig gjort godt.
Malene Marie Møller
august 4, 2015 at 21:42Jeg vil også have det hele Bastian:-) er glad for at du kan lide det!
Rebekka
august 7, 2015 at 09:41Det har han gjort godt; rart med en lidt mere maskulin fortolkning af nordiske møbler.
Ved du hvor tæpperne er fra? Dem er jeg nemlig også ret pjattet med 🙂
God weekend