Uncategorized

Vi designede café “Touche Moi” …

 

Café
T O U C H E
M O I !

Camilla (som jeg har designbureauet HØEG+MØLLER med) og jeg fik den flotte opgave at designe en af trend-zonerne på den danske messe FORMLAND. Vi skulle bruge en af de tendenser vi tror meget på for den kommende sæson som omdrejningspunkt for vores trenzone. Messecenter Herning havde bestemt, at det var en café vi skulle designe og vi havde fuldstændig frie hænder, bortset fra, at alle møbel og interiør i vores trendzone må kun komme fra de firmaer der udstiller på messen eller bygges af messecenterets håndværkere. Vores trendfokus blev TAKTILITET – Jeg vil rigtig gerne vise jer, hvordan vi arbejder med sådan en opgave.

I indlægget her vil jeg vise den konceptbeskrivelse og de moodboards som vi sendte til messen og efter godkendelse arbejdede ud fra. Sidst i indlægget skal du få billeder af det endelig resultat, som vi er ret tilfredse med. Vi fik fin ros fra messens udstillere, gæster og personalet. Vi var pavestolte det hele blev præcis som vi ønskede det… og mere til!

Konceptbeskrivelse
Moodboard og beskrivelse

TREND: Taktilitet
Den overordnede trend, der kommer til at ligge til grund for Cafeen er ‘Taktilitet’, hvilket også har inspireret til navnet på cafeen ‘TOUCHE MOI’ (fransk for ‘Rør ved mig’). Det handler om overflader og strukturer i alle afskygninger – på vægge, gulve, møbler og accessories. Man skal kunne røre ved det hele og have lyst til det!
Vi ser en tendens i tiden, hvor der i den grad eksperimenteres med taktilitet. Der eksperimenteres med et utal af strukturer, mønstre, overflader, prægninger og materialer. En tendens som er et modstykke til det digitale og til det flygtige øjebliksbillede. Noget vedvarende og ægte, som du kan røre ved. Kunsten, arkitekturen, designet – form, materialer, sanselighed og stoflighed.

FARVER: Vi tror på at lilla, terrakotta/Nude samt sennepsgul kommer til at spille en stor rolle i 2018. Vi arbejder med hele farveskalen. Som komplementærfarve bringer vi den koboltblå i spil

FUNKTION/ADFÆRD: Vi delte caféen i tre kategorier: Work/antisocial, social dining/feast, fine dining/one to one. I takt med at Danmark har oplevet et kæmpe boom når det gælder trend og innovative restauranter og madkunst har vi som mennesker ændret vores adfærd i måden vi tager ud og spiser på.


Work/Antisocial
Farve: “Plump it up”

Vi har flydende arbejdspladser i dag. Mange har små selvstændige virksomheder og vi ser en del mennekser lade diverse caféer være flydende kontorer og rammer for møder. 
Områdets arbejdstitel: Work/Antisocial – Farvetitel‘Plump it up’
Området blev blommefarvede nuancer og her var rig mulighed for at fordybe sig og holde telefonmøder i vores special-designede samtalesofaer. Vi laver også en arbejdsdisk, hvor man kan sidde med sin laptop og arbejde mens man drikker kaffe og spiser frokost.

Social dining/feast
Farve: “Pink’ish”

Denne afdeling blev holdt fuldstændig i pudder, hudfarve og terrakotta nuancer. Et stort langbord og bænke gjorde det muligt at slå sig ned med folk man ikke kendte. På væggene havde vi lavet inspirerende moodboards af produkter i farvekategorien fra messens mange udstillere.

 

Fine Dining
Farve: “Mustard madness”

Det at gå ud og spise er i Danmark er blevet en prioritering. Vi veksler meget i forhold til om vi spiser steder som Copenhagen Streetfood med cool og tilfældige omgivelser eller om vi tager på en finere restaurant, og det er efterhånden ligegyldigt om du er studerende eller har godt gang i karrieren.
Opdelt på denne måde forvandlede TOUCHE MOI! sig til tre caféer i en. For at visualisere, at de tre forskellige farverunivers hørte sammen, brugte vi vores komplementærfarve Koboltblå og skabte en ramme, der indrammede de tre områder.
Her skal du få resultatet at se…

You Might Also Like

2 Comments

Leave a Reply