Stories: Bang & Olufsen

TEST: I samarbejde med Bang & Olufsen tester jeg Beovision Horizon TV og Beosound1

Mit allerførste TV var et Bang & Olufsen – Dengang var jeg ikke helt klar over, at det var noget særligt. TV’et havde min mor arvet fra nogle venner, der skulle have nyt og det fik jeg så ind på mit værelse. Jeg boede alene med min mor og bror, og pengene var små, så jeg kendte ikke til dyre kvalitetsmærker og jeg anede faktisk ikke, at jeg netop havde fået et luksus TV. TV’et var lillebitte, det var hvidt med kvadratiske trykknapper i et panel i højre side. Trykkede man let på knappen skiftede man kanal, trykkede man i bund poppede knappen ud, og så kunne man på et lille skruehjul finindstille kanalen, hvis der var “sne” på. Ja det var en meget gammel model og det var sort/hvid, men hey… jeg var sådan set bare lykkelig for, at jeg var så heldig at have eget TV på værelset, det var nemlig ikke helt almindeligt i 80’erne.

Min første telefon (stationær, du ved dem med spiralledning og et telefonstik til væggen… ja, jeg føler mig meget gammel mens jeg skriver dette) var en Beocom fra Bang & Olufsen. Jeg fik den i konfirmationsgave og det var lidt af mode-telefon med farvede knapper og felt med plads til at placere en post-it blok.

il_570xn-781946686_2w07

Sådan så den ud! Det var præcis den model jeg havde. Denne telefon var ret revolutionerende, den stak meget af i look fra de klassiske telefoner fra den tid. B&O har altid arbejdet hårdt på at skabe designs, som ikke kun skulle være af bedste kvalitet og super funktionelt, men også med øje for at tænke i helhed og få deres produkter til at shine som smukt interiør.

Da jeg læste markedsføring, var Bang & Olufsen en klassiker at tage fat om fordi de i deres produkter forstår at tale til flere sanser. Et eksempel kunne være den ikoniske fjernbetjenings tyngde. Bang & Olufsens fjernbetjeninger er langt tungere end andre fjernbetjeninger netop for, at forbrugerne skal føle den kvalitet de har med at gøre.

Processed with VSCO with a7 preset

Her sidder jeg med den nye Bang & Olufsen fjernbetjening til det nye Beovision Horizon TV som jeg har testet de sidste par uger. Fjernbetjeningen er lige så lækker som jeg husker den og Horizon TV’et er jo alt for smukt at have stående. Kender du det, at du har noget som fungerer, noget du bruger dagligt, som er uundværligt – du tænker ikke videre over det, før du prøver noget bedre. Horizon TV er jo så lækkert i design, lyd og billede, det spiller max! Idet jeg tilsluttede TV’et, tændte og zappede rundt oplevede jeg med det sammen, hvor stor forskel der er på kvalitet. Mit eget TV her hjemme er forholdsvist nyt og det er fint, jeg er glad for det, men åhhh altså det bliver hårdt at undvære den kvalitet jeg har oplevet mens jeg har testet Beovision Horizon, det er en HELT anden brugeroplevelse!

dsc05949

Vi skal helt tilbage til 1925 og vi skal over på den anden side af Storebælt nærmere betegnet, Struer. Her stiftede Peter Bang og Svend Olufsen firmaet Bang & Olufsen. Et visionært firma med en brændende passion for at skabe kvalitet af den højeste slags “pakket” ind i det lækreste design. Gennem årene er Bang & Olufsen blevet et kvalitetsbrand, som er anerkendt verden over pga. deres innovative og ikoniske designs.

I 1978 kunne man på MoMA opleve en udstilling af hele Bang & Olufsens portofolio af produkter. Udstillingen hed: Bang & Olufsen – Design for Sound by Designer Jacob Jensen’, og lad os lige gribe fat om designeren Jacob Jensen og også David Lewis, for de to mænd skiller sig ud af mængden, når vi taler om alle de mange talentfulde designere, som har designet for Bang & Olufsen. Begge har de haft en stor indflydelse på Bang & Olufsens designudtryk. De to mænd arbejdede for designer Henning Moldenhawer i starten af 1960’erne. Senere forlod de begge firmaet for at skabe deres eget, men vendte tilbage igen efter nogle år. Sammen har de to været en stor del af Bang & Olufsens succes. To meget forskellige mænd – Jacob var kendt for at være meget bestemt og til tider hård, men også en charmerende party-guy, hvor David var mere stille og reserveret – Men begge var de mænd med stærke viljer og gode evner til at få deres idéer ført til dørs, også selvom nogle idéer til tider var umulige. Et eks. kunne være da Jacob Jensen i 1976 henvendte sig til ingeniørerne og sagde: “Jeg vil have en radio der er mindre end 7 cm. høj” ingeniøren forklarede Jacob at det kunne slet ikke lade sig gøre, fordi transformeren var 8 cm, hvorpå Jensen svarede, “Det vil jeg have!” og sådan var det med ham, han prøvede ikke at være populære, han fulgte sine overbevisninger og det viste sig faktisk, at han fik sin vilje og en skabte en radio på 7 cm. I 1967 designede han BEOLAB 5000 i 1967 – en milesten for Bang & Olufsen, og et produkt og design som vi alle genkender og som jo er mega cool selv i dag. Jeg gad faktisk godt have det anlæg stående her i mit hus!

the_big_reveal_4

Jacob Jensen 1976 med Beolab 5000 – Stadig lige så smuk en radio som dengang

Bang & Olufsen har gennemgået og overlevet en svær tid, gennem hele den her ‘køb-og-smid-væk’ periode som vi har hørt så meget om. Vi købte billigt, smed ud og købte nyt, vi mistede på en eller anden måde respekten for god kvalitet, design, håndværk og de gode historier, og det påvirkede mange firmaer i branchen. Heldigvis er vi i dag landet et meget mere bæredygtigt sted. Måske er vi mere end nogensinde blevet bevidste om værdien i at købe kvalitet der holder, beskytter og støtte de gode firmaer og bringe ting ind i vores hjem som kan forblive en del of os, af vore hjem og være en del af vores egen historie. Vi elsker at vide og mærke at der er mennesker bag de produkter vi køber – passionerede mennesker! Vi vil have historie, håndværk, ærlige produkter der holder og giver gerne det for det, som det koster.

Processed with VSCO with a6 preset

Beosound1 i min stue. En stram og maskulin højtaler, som er let at få passet ind i indretningen. Jeg elsker jo kontraster  og jeg synes sagtens, at et stramt og strømlinet design kan skabe en god kontrast til håndlavet keramik, kunst, planter og bøger. 

Som afrundning til dette blogindlæg slutter jeg af med et citat fra Bang & Olufsens Design- og marketingchef Marie Kristine Schmidt:

“All Bang & Olufsen designs have a built-in-story and idea – and when we have done our job really well, you should be able to understand what the idea is by looking at the design. – We are not trying do create design that pleases everyone, but we make a huge effort to try and understand how our customers live at home, enabling us to make the right choices based on these insights”

Leave a Comment

Email (will not be published)